May 18, 2011

Mama dan Aku .

Assalamualaikum !


Beberapa minggu yang lepas , aku telah pergi ke TESCO . saje jalan-jalan tengok barang . Jalan punya jalan , aku nampak barang , orang , promoter , trolley , seorang mak dan seorang anak . ahah ! menarik untuk di observe . Aku nampak yang si maknya duk tolak trolley , lepas tu si anaknya pun sibuk nak tolak trolley jugak . haha . comel . Itulah anak , mase kecik-kecik suke sangat ikut ape yang mak bapak buat , bila dah besar nak dengar cakap mak bapak sikit pun sosah . humm .


Pernah dengar tak orang kata , budak yang baru lahir akan nampak muka mak die seolah-olah bercahaya . Sebab tu die akan pandang wajah mak die je . Ye la , maknye mengandung 9 bulan , duk usung ke sana ke mari , mana tak kenalnye . bonding tu kuat au . tiada apa yang dapat menghalangnya . Time aku kecik-kecik mama lah yang paling rapat dengan aku . rapat sangat-sangat . hee .


Mase aku kecik-kecik dulu , mama aku bagitau yang aku ni susah nak dekat orang . Aku nak dekat orang yang aku kenal je . bila pergi kenuri kawen , nampak orang ramai-ramai , aku mulalah terpekik terlolong tak nak pergi kenuri . rimas orang ramai . tak pasal-pasal mama dengan abah kena ambik turn jaga aku . heheh . Kalau sekarang ni , bila mak aku ajak g kenuri , aku terpekik terlolong mau orang ingat aku gila . "kesian anak orang tu , tak berapa agaknye" . heheh .


Itu satu hal , satu hal lagi mama aku cerite bila aku tengah main-main dekat luar , aku akan lari masuk rumah kejap nak tengok mama aku ade ke tak dekat dalam rumah . aku akan masuk setiap 5 minit untuk tengok mane mama aku . Aku risau mama hilang . Aku boleh bayang macam mana perasaan aku time tu . Takut mama pergi mana-mana tanpa aku . heee . Nak berenggang kejap pun tak boleh , rasa macam takut , dunia gelap kalau tak nampak mama . humm . 


Pernah sekali tu , mama tengah sembahyang . yang aku ni entah kenapa nak wat gile time tu . sebelum mak aku sujud , aku cepat-cepat letak kaki aku dekat sejadah , bagi mama cium kaki . heheh . stylo . last-last kena cubit kecik . saket tauuu . bila sakit , aku nangis . time nangis aku tau mama tengah hangat hati dengan aku , aku pun tiup muka mama , hafuu hafuu , konon nak bagi sejuk , jangan marah aku dah . mama pun kesian bila tengok aku tercungap-cungap , dan akan cakap , alo sayang , time tu aku akan menangis lagi kuat . mengada kan aku ? hee . 


Lagi satu , setiap bulan , akan beli barang rumah . So , pergi ahh supermarket . Beli-beli barang rumah sume , berplastik-plastik . time pergi tu petang , so dekat-dekat Maghrib akan sampai dekat rumah . Bila dekat rumah , heheh , aku palingggg sukeee kalau barang yang mama beli banyak sebab aku dengan mama akan main beli-beli barang . Aku ni kononnye tuan kedai , mama pembeli . Aku akan keluarkan satu-satu barang daripada beg plastik , bagi dekat mama . mama bagi duit tipu-tipu . hahah . dah la time tu orang sibuk nak sembahyang Maghrib , mandi la ape , tapi mama still layan kerenah aku . hee .


Time kecik-kecik mak sedare aku selalu datang rumah aku , kire memang rapat ahh , lepas tu mak aku dengan mak sedara aku akan nyanyi karaoke . heheh . aku gembira betul . boleh nyanyi lagu Spring , Umbrella , Ukays , macam-macam lah . Mama cite kadang-kadang bila mama tengah masak dekat dapur , aku akan panjat meja makan , berdiri sambil nyanyi lagu Spring , dengan berjoget-joget sket . oh my God . tak malunye ! hahah . Bila time naik motor usah cakap la , aku duduk dalam raga , lepas tu aku akan melalak menyanyi lagu kuat-kuat , aku suke bila suara aku bergema bila lawan dengan angin . terok .


Bila dah tadika , mama teman sampai habis kelas kadang-kadang tu . Bila mama nak balik aku nangis . Aku tak pernah kot berenggang dari mama walaupun sekejap . Darjah satu pun sama . Pagi-pagi mama akan bereskan semua kerja dekat rumah sebab kena teman aku dekat sekolah . Dari dalam kelas aku akan usha mama dari tingkap . Mama duduk dekat pondok warna merah dekat sebelah kelas . Bila nampak mama aku jadi lega . Mama tunggu aku sampai habis kelas , tapi bila guru besar perli dalam perhimpunan , aku jadi takut . Aku belajar-belajar ke sekolah tanpa mama . Alhamdulillah .


Bila dah besar sikit masuk MRSM Gerik , setiap minggu balik rumah . orang pergi outing , aku balik rumah . Pernah sekali , sekolah aku kena kuarantin sebab Influenza B teruk sangat . Mama risau sangat dekat aku . Aku tak call hari-hari macam biasa . humm . sedih time tu . lebih kurang 2 minggu kot aku tak pergi kelas . kena kuarantin . memang teruk gila ahh , setiap hari kena check temperature , takut demam lagi terok . terseksanya tak dapat jumpa mama .


Time form 4 form 5 masuk MRSM Taiping . jauh la . setiap minggu gak mama datang , bawak outing . Tapi aku rase time ni aku memang teruk . selalu buat mama susah hati . humm . mengada betul aku time ni . haish . dah la skema tahap dewa . ahh malu aku nak ingat . heheh . ok lepas tu masuk matrix , aku lebih bermotivasi . tapi mama still datang setiap minggu dengan abah . hee . 


Setiap benda yang berlaku dalam hidup aku , aku takkan berjaya tempuhi tanpa sokongan dan motivasi yang kuat dari mama . Mama yang banyak memberi bantuan , doa dan nasihat . Setiap benda yang aku lakukan , aku akan fikirkan mama . Sampai kadang-kadang aku tengah type mesej nak anta dekat kawan pun aku g hantar dekat mama . sebab mama nama first dalam kepala bila nak hantar mesej . hee . 


Aku harap sangat-sangat-sangat dapat senangkan mama dan abah pada masa hadapan , time aku dah kerja-kerja . Bimbinglah aku , jagalah aku . Aku tau redha Tuhan terletak kepada redha ibu bapa . Aku takut kalau suatu hari nanti aku tidak sedar aku melukakan hati mereka . oh Tuhan . Kau peliharalah kedua-dua orang tuaku . Berkatilah dan rahmatilah mereka . sesungguhnya aku amat menyayangi mereka . terima kasih mama . terima kasih abah . 


Sempena 18 Mei 2011 , aku ingin mengucapkan Selamat hari jadi kepada mama yang tersayang . Ika doakan mama sentiasa sihat , gembira dan bahagia , sentiasa dirahmatiNya . InsyaAllah . Ika sayanggggg mama ! muah ! You're the bestest mom in the world . TERIMA KASIH MAMA ! love you ! 




inilah mama saya yang cantik dan anggun . tangkap gambar pun kena diam-diam kalau tak mama x bagi . hee .


panjang kemain entry aku . heheh . sekian .






p/s : Amboi , update sesaje aku nampaknye . heheh . Bahagia betul , mane taknye aku tersalah tengok jadual . Ingatkan esok ade Bed Side Teaching , rupe xdok . heheh . Entry ni aku tujukan untuk mama aku sempena hari lahir beliau . ngee . 







13 comments:

  1. so cute ! i jealous dgn u ! uuuu~~ ;) Happy birthday to Mama Ika Nani. Bertuah dapat anak baek macam dia. ;)

    ** seppp~~ 1st reader 1st to comment ! :D

    ReplyDelete
  2. so touching...i knew.u're good daughter.=)

    ReplyDelete
  3. hisk hisk,sdehnye bace,nangis I...utk anak yg baek,smoge hidupmu sentiase dbawah lindunganNYE..amin3..

    ReplyDelete
  4. weyh ..betol le ko cakap..memang ikatan aku ngn umi aku pon kuat

    ReplyDelete
  5. happy birthday mama...
    rindu plak kat mama ika
    kim salam yer kat mama ika..

    ika,nape xcite kat mrsm taiping tu..?? mmg time tu ika skema xhingat... hahaha

    kat skolah rendah pon.. heee .. ika sgt manja.. tiap hari ada toncang kiri dan kanan, pastu klip topi la, reben la.. itu mesti mama yg buat kan.. heee... sonok kan.. kite dr sek ren smpai form 5 skolah same.. =)

    ReplyDelete
  6. selamat hari lahir mama kamu ika.byk pengalaman kita dgn insan2 trsayang ni kan? :).. tp aku plg suka part ko tiup muka mak ko nak bg sejuk tuh.kelakar + comel je.haha

    ReplyDelete
  7. kyg xsuke main ngn ika kcik2 dolu,ika slalu hilang msuk umh cr mama,wekkk....td pah crita ms abh nk anta ika g skolah,mama babai kt pntu dpn,pastu bile abh dh smpai jln raya,mama b'lari kt tgkap dpur lak nk babai ika,igt x?hik3.....

    ReplyDelete
  8. part... time mama adik nak sembahyang tu...? hulur kaki? biar betul? arghhhhh nakalnyaaaaaaaaaaaaaaaa? heeeeeeee... entry nie akak rasa sebak sangat... rapatnya adik dengan mama adik... hurmmm... tuah orang lain-lain...

    p/s: semoga doa adik diperkenankannya... menghargai dan menyayangi ibu dan bapa hingga ke akhir hayat mereka... amin... tacingggggggggggggggggggggg...

    ReplyDelete
  9. ye , mama awak memang cantek :)
    pay their good deeds oke , syg parents kite lebih drpd syg org laen tau.

    join u here, keep in touch .

    ReplyDelete
  10. Selamat hari Lahir jgk kat mama ye =)
    semoga d rahmati Allah selalu...

    ReplyDelete
  11. hahaha..hepi besday kat mama kamu..
    pung pung pung (bunyi bunga api)
    hahaha =p

    ReplyDelete
  12. ouh,,

    ika dah wat mutiara nanes,,

    rindu mak mutiara..

    adeh, thanx dear sis,,

    ReplyDelete
  13. IBU NI IBARAT.... IN THE WORLD OF LIES, SHE IS THE TRUE....

    ReplyDelete