Dec 8, 2010

Otak kau .

Assalamualaikum .


mari kita bercakap berkenaan dengan otak . otak adalah sebuah control centre . setiap makhluk di muka bumi mempunyai otak . so , kalau ade orang kate " oi , xde otak ke ha ? " , itu salah sama sekali . 


otak kite ni memang special gila . anugerah Tuhan paling berharga . seseorang itu diisytiharkan mati sekiranya otaknya berhenti berfungsi , bukan jantung yang berhenti berdegup . ok ?! 


dalam otak ada banyak part , lobe , area , gyri , sulci dll . compleks sungguh . aku tertarik untuk bercakap mengenai dua area yang berhubung kait . Wernicke's area dan Broca's Area .








Wernicke's area berhubung kait dengan comprehension and writen word . contoh , kalo aku dengar Dr Giriyappanavar tengah cakap pasal drugs Benzodiazepine , otak aku akan process cara untuk mengeja dan memastikan ape yang aku dengar dengan ape yang aku tulis tu match .


manakala ,  Broca's Area function is to control the speech and segala mak nenek yang berkaitan dengan language . so , bila kawan aku tanya aku , " ika , ape name drug tadi ?" , mulut aku akan menyebut " Benzodiazepine . " , dengan bergaya sekali .


ok , contoh lain :


Suatu petang yang indah , Sukun berjalan-jalan di Tasik Sotong Vanggey . die bertemu dengan kenalan lamanya , Kassim . mereka telah bertukar-tukar nombor telefon .


" Berape nombor kau Kasim ? " tanya Sukun .


" 05-7771599 . "


"ai , nombor rumah ke ?" , tanya Sukun sambil menaip nombor di dalam phonenya .


" ye la , nombor rumah lebih baek . " , jawab Kassim .


" jap aku ulang , 05-7771599 . ok ? "


" ha , betui la tu . " 


ahah ! daripada situasi di atas , secara x langsung Sukun telah menggunakan kedua-dua areas yang kita belajar sebentar tadi . 


bile Sukun dengar nombor Kassim , die type dalam phone >> Wernicke's area .
bile Sukun ulang balik nombor telefon Kassim >> Broca's Area !


ok ok semua dah pandai ! ilmiah kan ? esok aku exam modul . jangan lupe , doakan aku ey . time kaseh ! :)


p/s : kalau kawan korang banyak mulut sangat , rosakkan bahagian Broca's Area die . ok ?







14 comments:

  1. hey, ika =)
    td belajar physiology pasal wernicke's n broca's area juga..
    anatomy pun kne tnyer bende smer biler wat presentation.. hahaha

    then ur blog plak..
    hri nie penuh ngan wernicke's n broca's area =)

    ReplyDelete
  2. haha . hai Ada !
    itulah nasib ko arini . hak hak . :D
    sabar ye .
    wei , aku baru tau arini yg ko ade blog . hee . :D

    ReplyDelete
  3. hehehe
    selama nie berdiam diri~ =)

    rindu ko!

    ReplyDelete
  4. Pencacai Alim :

    erm , nape kesian plak ?

    ReplyDelete
  5. Nor Syuhada :

    owh ye ke . :)
    rindu ko gak ! muah !

    ReplyDelete
  6. erm , xde lg . mungkin esok . :p

    ReplyDelete