Nov 10, 2010

Sedih siot .

Assalamualaikum ! tuk tuk tuk .

Aku nak bagi satu situasi ni . ni berdasarkan cerite Chinta tau . hee . bagi yang x tengok meh aku cite sket .

atas muka bumi ni adela sepasang suami isteri yang telah berkahwin hampir setahun . suaminya Rasul Iman dan isterinye Saadataul Sa'adiah . mereka ni berkahwin atas pilihan orang tua masing-masing . tanpa rasa cinta mahupun apa-apa . yang ada hanyalah kepercayaan kepada kebahagiaan yang mendatang berdasarkan pilihan ibu bapa .

sebelum Rasul berkawen dengan Saada , beliau telah mempunyai kekasih idaman hati iaitu Chinta Chandurry . Chinta seorang perempuan simpanan lelaki kelas elit yang turut menaruh perasaan terhadap Rasul . namun , pekerjaannya yang menyimpang dari agama menyebabkan Rasul membuat keputusan dalam hidupnya untuk memilih Saada .

nak dijadikan cerita , setelah hampir setahun berkawen , mereka masih tidak dikurniakan cahaya mata . Saada mandul . Ibu mertua Saada sangat marah , kecewa dan mendesak Rasul untuk berkawen laen .

dalam pada itu ( cewah ) , semakin hari perasaan cinta Rasul terhadap Chinta makin mekar . beliau akhirnya melafazkan rasa cinta terhadap Chinta . Chinta pada masa itu telah mula kembali ke pangkal jalan atas bimbingan Saada yang menganggapnya seperti kakak kandungnya sendiri .

Saada terdengar luahan cinta Rasul terhadap Chinta . hatinya luluh . ( bapak r ayat aku )

dari hari ke hari , ibu mertua Chinta semakin mendesak untuk mengahwinkan Rasul dengan perempuan lain .

akhirnya , Saada telah membuat keputusan yang pahit dalam hidupnye untuk mengahwinkan suaminya dengan Chinta untuk mendapatkan zuriat .

okay , sekarang aku nak tanye :

> sebagai seorang perempuan , adakah anda akan membuat keputusan seperti Saada ? meskipun telah dikhianati suaminya yang mencintai wanita lain , mak mertua yang terlalu mementingkan diri sendiri , mandul plak tu . haih ! ape yang akan anda lakukan ?

> jika anda lelaki , ape yg akan dibuat ? setia pada isteri ? kawen lain ? kurung diri dalam bilek ? haa .

kalo aku laa . . . haih !!!

10 comments:

  1. Waalaikumsalam ! Hehehe. Ini mesti tengok Chinta tadi kan ! Huhuhu. Kalau saya, hm, TERSANGATLAH hancur hati tapi, sebab saya tak boleh lahirkan zuriat, saya terpaksa terima. Dalam Islam pun ada sebutkan. Sebab itu juga, kita kena cintakan Allah lebih daripada semua. Supaya, kita tahu, husband kahwin lain ke apa, cinta yang agung cuma cinta kepada Allah, cinta yang hakiki. Ini cuma cinta dunia. Kalau kita sendiri dah kuat, inshaAllah semuanya akan dipermudahkan dan hati kita pun akan redha dan tenang :)

    ReplyDelete
  2. Hajar :
    ha a ! awak pun tengok ea ? yup ! saya setuju dengan awak part cinta Allah cinta hakiki . tapi , saya x tahu la saya sanggup ke tidak berkorban macam Saada . hurm . mulia betul hati die . ape-ape pn , mintak dijauhkan semua ni ! amin !

    ReplyDelete
  3. percayalah..saya lelaki setia..cewaahhh..huhu

    ReplyDelete
  4. e.d.y :
    hahaha . x bole bla ea edy ! setia sgt kannn . :D

    ReplyDelete
  5. sementara ika pulak seorang yang sanggup berkorban apa sahja demi kebahagiaan urang lain...
    kebahagiaan adalah hak milik setiap insan...hahah =)

    ReplyDelete
  6. wahhhh ! ehh ! ye ke ? haha . baeknye ika kan . kan kan kan . hehe .

    ye tepat sekali . kebahagiaan adalah hak milik setiap insan !

    ReplyDelete
  7. korang tngk citer ape?? apesal gua tak tngk?? grrr

    ReplyDelete
  8. citer Chinta . fasha sandha berlakon . xpe x tgk . lu kn x ske fasha . haha .

    ReplyDelete
  9. eh , lagu fauziah latiff kan tu . haha .

    ReplyDelete