Jul 6, 2011

Menipu Ditipu Tertipu ? ohh .

Assalamualaikum .

Mencari masa masa untuk mengupdate blog adalah susah , sesusah mencari Cloud 9 perisa original tahu ? Semua kedai nak jual Cloud 9 perisa baru , yang lama macam mana ? argh . humm . Setiap saat yang telah berlalu tidak akan kembali lagi , pernah tak tengok jam pukul berapa , tarikh , lepas tu catat dekat mana-mana . Contoh , pukul 5.45 petang , saat 35 , tarikh 6 Jun . hihi . Nanti bila-bila tertengok ape yang ditulis tu aku akan sengih sorang-sorang . Lepas tu , cakap dekat diri sendiri , eh , yang aku tulis hari tu ! hee .

Argh kejang urat tangan dengan urat otak aku pikir nak update pasal ape ni . grrr . Tapi tak kire , nak update jugok . emm .

Beberapa minit kemudian .


Eh , pernah menipu ? hehe . Tak kire lah menipu benda baik mahupun benda buruk . Asal pernah menipu je , mengaku . hah . Mesti kepala ligat memikirkan kesalahan lampau yang pernah dibuat gara-gara menipu . Ke banyak sangat dah menipu ? Lepas tu bangga dengan diri sendiri . oh kurang hajar nye kalau macam tu . Orang cakap , haa menipulah , lama-lama nanti mencuri . Betul ke ? humm .


Tapi satu yang kita boleh detect kalau orang menipu ialah orang tu akan cakap dan explain benda yang kita tak tanya . Cakap lebih-lebih nak cover lahh tu . ngaaaa . Lepas tu bila kita tanya , dia akan diam sekejap dengan muka akan pucat sebentar , dan kemudian dia akan menjawab dengan senang hati sebab dah dapat jawapan yang sesuai untuk menipu . heheh . Cisss , nak menipu konon . pirahhh mabuk . eh dah lama tak cakap macam tu . hik hik .


Lepas tu , ade orang cakap kalau orang yang menipu ni bila dia cakap mata dia akan ke kiri sedikit ? Betul ke ? Aku tak pernah plak tengok yang ni sebab bila cakap tak pakai spec , tak nampak matanya . Rabun lah katakan . haih . Ada lagi ke cara untuk detect orang yang sakan menipu ni ? Tapi kan kalau orang yang jadikan menipu sebagai aktiviti lapang susah sikit kot nak detect . humm .


Pernah dengar tipu sunat ? Tak ade tipu yang sunat sebenarnya . Aku dah check beberapa rujukan . Orang menipu ni kategori orang munafik . So hindarilah menipu . hee . So , nak tipu lagi tak lepas ni ? Tak nak kan ? haa . 

Okeh okeh nak cerita ni .

Ade sorang kawan aku ni . Dia sangat banyak mulut . Sedang-sedang bersembang pasal akak senior lah , kereta kena saman lah , tiba-tiba keluar cite pasal cantik . Dia pun kata :

" ika nani , aku ni buruk lah . "


aku memandang pelik ke arah beliau . sejurus selepas itu dia berkata lagi .


" omo ! omo ! hidung aku jadi panjang macam Pinocchio sebab menipu , humm maknanya aku ni cantik lah . hik hik . " die ketawa sambil aku pandang slek dekat die .

Dalam hati aku cakap , kenapalah aku ada kawan macam ni ? arghhh . Dia ni suka buat lawak , lepas tu akan describe lawak yang die buat tu takut orang tak paham . Sabar je la kan ! arghhh . Kenapa kawan aku macam ni ? haha .

Okaylah okaylah , berbalik kepada isu menipu tadi . Kalau dah dasar penipu , satu dunia akan terpedaya kecuali orang-orang yang rapat , yang terlibat , yang paham benar tingkah lakunya kan ? Tambah-tambah lagi seorang ibu . Tipu lah macam mana pun , mesti dapat detect kan ? Ketika menipu , fikirlah effect kepada anda dan orang sekeliling . Tapi , jangan sampai lupa pulak benda yang ditipu k ! hik hik .


Itu saja saya rasa . chaw .


Sekian .




p/s : Orang ajak aku tengok transformer . Tak minatlah robot-robot ni ! Benci tahu ? Semua tu menipu je . arghhh . pftt .



4 comments:

  1. heee,dpt gak rase jdi org petame komen..mmg benci sesangt bile kene tipu,lbeh2 lgi dri sorang ank..contohnye..bile suroh wat latihn,time ibu die bangun boleh ank die tgok jawapn kt blakang,jdi btui smue la jwapn die,trok kn itu ank...

    ReplyDelete
  2. heeeeeeeee.... ada org ajak akak tgk wayang... akak cakap nak gi kinik... cenggana tu? padahal nak spend time untuk keluarga... dah lama sgt asyik hadap luar aja...

    p/s: adoi....

    ReplyDelete
  3. weii..aku peminat transformer!! mne ade tipu..eee..

    ReplyDelete
  4. haaa sy juga sgt bnci org yg menipu...lbih2 lg dr seorg adk....ade ke ptut adk sy pura2 solat ms die kcik2 dlu...pkai tlekung n bentang sjadah la konon...tp die psing sane sini tgk skeliling...sy skodeng kot lubang knci pntu blik tu...bile sy masuk die kelam kabut wat "ALLAHUAKBAR"...kah3...keh3....

    ReplyDelete