Jul 1, 2011

Pen Merah Pen Biru .

Assalamualaikum .


(sebut huruf R dengan sebutan KL)


Satu hari selepas habis kelas , aku dan seorang member singgah di kedai makan untuk beli makanan untuk dinner sebelum balik rumah . Mencari menu makanan untuk dimakan adalah perkara paling susah tahu ? Setelah berdiskusi , akhirnya kami mendapat kata sepakat untuk mengorder kuey tiow kung fu .


" Kami nak bungkus tau . Kuey tiow kung fu 2 . Satu kuah die nak biase , satu lagi kuah die nak ayam je , tak nak seafood . " member aku bersuara . Aku hanya senyum , tak sempat aku nak bagitau beliau dah terlebih dahulu orderkan untuk aku . Terima kasih . hik hik .


Bila kita berkawan dengan orang , jelaslah bahawa orang itu manusia , jadi bila kita berkawan dengan manusia , jelaslah bahawa manusia ni makhluk yang begitu kompleks sehinggakan mampu membuat manusia lain jatuh hati , benci , kurang selesa , gembira , sayang , menangis , rindu , tension , kecewa , marah , bosan dan segala cabang emosi untuk tersentuh . Setiap batang tubuh manusia lengkap dengan emosi dan perasaan untuk memberi respons yang sesuai kepada keadaan sekelilingnya .


Berbalik kepada cerita aku tadi , aku berasa amat bangga dan terharu apabila member aku itu mampu mengorderkan menu yang tepat lagi jitu . Kuey tiow kung fu kuah ayam sahaja tak nak seafood . Mungkin itu sekadar benda biasa , tapi bagi aku member aku tu tau pasal aku , beliau kenal aku , tanpa aku bagitau beliau boleh duga kehendak aku . hik hik . Susah tahu nak jumpa kawan yang tau selok belok tentang diri kita . Jika mereka dapat describe every single thing pasal kita maksudnya itulah kawan , dia care pasal aku . haaa terharu . hee .


Okay okay . Skill ambil hati orang lain ni bukan semua orang ada . Jangan risau , hati orang itu tidak akan luak (berkurang) jika anda mengambil hati mereka . Eh ambil hati ke ambil berat tu same ke ? arghhh suke hati la nak ambil ape .


Bagi aku la , kalau nak ambik berat pasal orang ni kena tengok jugak orang tu macam mana . Jangan ambil berat orang yang tak sedar kita tengah care pasal dia . Lepas tu bila sampai satu keadaan tentang apa yang dia akan buat dia akan cakap , "macamlah kau tak kenal aku" . Ayat tu amat mengguris hati . Padahal setiap perbuatan dan perangai dia ada dalam kocek kita . So , tak payah susah-susahkan diri ambil berat orang macam ni . Rasa macam kita ni teruk sangat , tak pernah ambil kisah pasal dia . 


Ah berbelit ayat aku . Maaf .


Mungkin cara aku ni berbaur ego sedikit tapi betul lah kan . Kalau aku je yang nak kena tahu pasal kau , penatlah . Bila aku bercerita masalah ke ape ke , kau pun ade jugak benda nak cerita dekat aku . Last-last , aku pulak yang tolong kau selesaikan masalah kau , aku punya cerita macam mana ? Selfish dan ego kadang-kadang perlu , kadang-kadang memakan diri sendiri . Bila kau bagi perhatian benda yang aku cerita , aku rasa seronok sangat , sebab jarang . Kawan oh kawan . Please lah weh . Aku bukan parents kau nak bagitau ape yang betul apa yang salah . Dah besar , pikir sendiri . Penat lah aku macam ni . Kau tak kacau aku , tapi aku tak sampai hati nak biarkan kau . humm .


Berkawan biar beribu ? Penat kalau semua macam ni . Dalam arena persahabatan ni , tak sah kalau tak gaduh kan ? Ada gaduh yang biasa-biasa , ada gaduh yang brutal-brutal , ada gaduh yang tak tegur langsung , ada gaduh yang main-main . Ape-ape pun , kalau tak bertegur sampai 3 hari tu berdosa tahu ? Memutuskan silaturrahim namanya . Malas nak campur . Berkawan biar beribu , bercinta biar satu ? Eh tapi ade je yang bercinta sekali dua, tah ape-ape , kacau orang lain , ape kejadah ? grrr . 


Beginilah dunia , ada benda yang kita suka , ada benda yang kita kurang selesa . Kalau keadaan tak dapat di kawal lagi , buat hal sendiri , jangan susah hati , bergembiralah . *senyum* . Okaylah . Sayangi kawan anda . Buat baik berpada-pada , buat jahat jangan sekali . Adoiyai . Berakit-rakit ke hulu berenang renang ketepian , bersakit-sakit dahulu bersenang-senang kemudian . adoi .


keh , chaw . muah w/ red lipstick .




Sekian . 




p/s : Pen merah pen biru , u marah I slap you laju-laju . :p



8 comments:

  1. superlike !! skrg aku dah tau kau suka mkn apa. hiks

    ReplyDelete
  2. biaser r gaduh2 tu..baghu le meriah

    ReplyDelete
  3. adoi.... akak paling takut ular... so take time untuk baca entry...arghhhhhhhhhhhhhhhhh tak bleh komen byk..... seram.... mengeletar... sorry yang....

    ReplyDelete
  4. kawan yang baik akan selalu menegur kesalahan kite bukan megiyekan jer semua yg kite ckp..
    dan memang seronok kalo dah jumpa dgn someone yg memang betul-betul paham kite..:)

    ReplyDelete
  5. :) thanks... akak plg rasa terharu bila akak smpai tmpt kami biasa hang out... bff akak dah prepare dish kami memasing... adoi..

    p/s: bestkn ada kwn yg fhm kita tntg hal kecil2kan.... kung fu terbalik satuuuuuuuuuuuu.... semua nak exept seafood... me alegic too....

    ReplyDelete
  6. klau hti kite sntiase ikhlas,insyallah akn mndpt kwn yg baek juge,tpi..kite manusie biasekn,xsmestinye kite sntiase btui..INGAT TU!!

    ReplyDelete
  7. arena persahabatan saya setakat ini agak baik, alhamdulillah..

    wowowowowow~

    ReplyDelete
  8. sgt terharu dgn cite nie.. super duper like..;D

    ReplyDelete