Aug 15, 2010

Budi Bahasa Budaya Kita

Assalamualaikum.. J

Yuhuu..! what’s up yaww..! hee..

Aku balek hujung minggu aritu, aku g hantar kak yong kat stesen bas Gopeng... hmm.. lepas tu ade satu kejadian yg berlaku.. haa.. jeng jeng jeng.. :D

Mase tu dalam pukul 12.30tgh hari tau.. pas2, aku saket perut.. aha.. dysmenorrhea.. hehe.. so, muke aku ni pucat la.. mama nak bubuh lipstick sket kat bibir aku.. so,

“dek, meh mama bubuh sket lipstick kt mulut, nmpak pucat la.. tgk org sebelah tu pn nak bubuh lipstick gak tu..” kata mama sambil menunjukkan gerak matenye ke org sebelah..

Aku memandangnya.. “ma, tu bukan lipstick lah.. tu rokok..!”

OMG..! hoi, merokok di tempat awam..! dah la perempuan tu satu hal.. x tahu nk hormat org ke haa..? ni bulan puasa.. ye, saya faham awak tu chinese lady.. but..! arghhhh! Aku bermonolog sendirian.. hmm.. merokok tu x boleh di tempat awam! Faham..???! titik..!

Bab2 adab ni susah la nak ajar.. sebenarnye, ia dititikberatkan semase kite kecik.. tp, kalo dah besar ni, dah besar.. dah mumaiyiz(berakal), dah boleh pikir..! apa daaaa...

Itu satu hal, kadang2 org macam x boleh pikir kan.. ok, aku bg contoh..

1) anda menghulurkan kertas attendence ke org sebelah dan org itu mengucapkan terima kasih (/)

2) anda sedang duduk di dalam bilik, tiba2 seseorang membuka pintu tanpa mengetuk pintu terlebih dahulu (X)

3) anda sedang bersembang dengan seseorang sambil mengunyah chewing gum (X)

4) anda sedang membaca Al-Quran, tiba2 seseorang sedang menyapu di dalam bilik tanpa meminta kebenaran (X)

5) anda sedang menonton tv tiba2 seseorang datang menukar channel lain tanpa meminta izin (X)

6) anda sedang memandu, tiba2 seseorang memberikan jalan kepada anda (/)

7) anda sedang makan tiba2 ada seseorang menepuk bahu anda, anda tercekik lalu meninggal dunia (X)

8) anda sedang bercakap dengan seseorang tetapi org tersebut tidak memberikan respons (X)

9) anda memanggil orang itu berkali-kali tetapi dia hanya memandang anda setelah apa yg silakukannya selesai (X)

10)anda mesej seseorang tetapi orang tersebut tidak membalas.. (balas je la.. lmbat pn xpe.. asalkan bls..) (X)

Aha.. sume bende2 simple kan.. aku hanya akan buat bende2 yg x patut kalau orang tu buat dulu kt aku.. kire cam balas dendam la.. anda pernah kena?? hee :D

P/S: maafkan aku kalau aku pernah menyinggung hati sesape ke ter’emo’ ke.. x kire di mana jua anda berade.. aku x sengaje.. sorry.. hee :D

4 comments:

  1. no 7 tu memang kelakar.

    *tapi no 9 ngn no 10 tu, memang slalu aku buat T.T

    ReplyDelete
  2. haha.. :D
    haa..! lps ni jgn buat dah..! :p

    ReplyDelete