Feb 7, 2011

ohh My !

Assalamualaikum !


Pada zaman dahulu kala , ada sebuah dinasti yang dikenali sebagai Dinasti Han . Dinasti ini mempunyai seorang maharaja yang amat sukar berpuas hati dengan semua perkara di sekelilingnya . dalam erti kata laen , banyak songeh . ohh . 


semua menteri-menteri dan kakitangan kerajaan amat tidak berpuas hati dengan kebanyak-songehan maharaja . apa yang dicakapkan , semua tak kena . haiya .


sehinggalah pada suatu ketika ...


" jalan di negara beta ini sungguh tidak rata pun . berbatu-batu juga , sakit kaki beta ni , luka pun ada . nang bu tinang kui butikui . " kata maharaja yang cuba berbahasa Melayu .


" haiya wong soi (maharaja) , patik sendiri pun luka kaki juga . adoi , manyak sakit kaki ni ha . luka panjang-panjang belaka . " Bendahara juga tidak kurang hebatnya berbahasa melayu .


dalam pada itu , seorang hulubalang yang memalui (haiya salah eja pulakk) melalui bukan memalui , kawasan itu , terdengar akan perbualan maharaja dan bendahara .


" ampun tuanku beribu-ribu ampun , patik terdengar akan perbualan tuanku dan mamanda sebentar tadi . " hulu balang yang petah berbahasa melayu berkata-kata .


" so what ? " , maharaja membeliakkan matanya .


" so , patik ada cadangan . apa kata kalau kita gunakan kulit lembu yang kering ... " 


" kemudian alas tanah di SELURUH NEGARA BETA yang sungguh berbatu-bata ini ? wow ! soo impressive ! " sampuk maharaja yang x sesabo tunggu hulu balang bercakap .


" haish , bukan tuanku . bukan . laen kali dengar patik habis bercakap dahulu . jangan menyampuk . apalah gunanya kita selesa berjalan di atas kulit lembu di seluruh negara ini jika sekiranya semua lembu-lembu mati disembelih dengan kejamnya ? hilang satu sumber makanan negara kita . " hulu balang berhenti sebentar .


dan menyambung lagi ,


" tidakkah molek jika hanya kaki kita yang di alas . bukannya SELURUH tanah dalam negara ni . lembu selamat , kaki selamat . "


maharaja terdiam . 


" kenapa lah , tidak beta fikirkan . haish dahsattt . "


pengajaran : jika ingin mengubah sesuatu keadaan , ubahlah diri sendiri . bukan keadaan sekeliling yang problem . kau yg problem . paham ? 



26 comments:

  1. wohh mahalani jangan malah-malah nanti cepat tua looo :D

    ReplyDelete
  2. sungguh menusuk pengajaran tu..huhu

    ReplyDelete
  3. bodoh apa diorg neh. p la sapu jalan tuh.

    ReplyDelete
  4. TERSANGAT FAHAM..

    kdg2 org besar2 pun ada kebenggapan nye kan??

    hoho

    ReplyDelete
  5. terkebil2 mmbaca dan memahaminya satu keajaiban..

    ReplyDelete
  6. mana ada lembu selamat? still kena lapah gak nak wat lapik kat kaki tu.huhu

    ReplyDelete
  7. Syu :

    bagus anak muridku . hehe .

    ReplyDelete
  8. zatil kema :

    keh keh . ne de . hik hik .

    ReplyDelete
  9. cik zaza :

    ciku ???! chittt !

    ReplyDelete
  10. Hidayah :

    mana ada marah meh . emotional sajaaa .

    ReplyDelete
  11. E.d.Y :

    keh keh . tusuk menusuk !

    ReplyDelete
  12. heavenhell :

    nasib baek kte best , kang jd buddy derhaka baru tau ! :D

    ReplyDelete
  13. HEROICzero :

    cina zmn dulu x brape nk pandai . keh keh .

    ReplyDelete
  14. mr. syazwan :

    tahniah kerana faham ! tu lahh . manyak susah la ini macam !

    ReplyDelete
  15. Pencacai Alim :

    ohh , maafkan saya !

    ReplyDelete
  16. Lady SS :

    kurang le sikit dari jumlah yg kena mati .

    ReplyDelete
  17. ini kena bagi kat `org2 atasan', kasi cerah sikit pemikiran diorang

    ReplyDelete
  18. hehe . diaorg busy , mane sempat nk bce cite2 picisan ceni .

    ReplyDelete