Jun 29, 2010

4 Mate..

hallo.. ohhlala..
pernahkah anda berhadapan 4 mate dgn sesuatu? ahha!

jap, sebelum tu.. aku td pegi la Ezy Corner.. mcm besa r.. nak basahkn tekak sket.. bukak2 peti ais tu tgk xdek nescafe mocha aku! cess.. yg ade hanye lah yg ori! huh.. terbantut niat aku.. adakah ini petande yg esok ade org nk bg free lg kt aku.. ahhah! (buat yg x tahu sile rujuk entry aku, die dan mocha)

hmm.. berbalik kepada 4 mate yg kite perkatakan sebentar td..

nak dijadikan cerite, suatu hari di suatu pagi yg dingin.. mase ni tengah cuti sebulan.. (xhabis2 cuti sebulan aku punye kesah) ari tu ari rabu x salah aku.. macam besa, tiap ari rabu aku, kak yong dan mama akan menyapu rumah.. (anak-beranak yg rajin)

lantas, aku yg semangat untuk mengemas rumah ni pn berjalan ke dapur.. mase tu bru lps breakfast.. bese r, slalu lps breakfast bru mulakan tugas..

pas2, aku pn amek r penyapu yg tergantung di belakang pintu dapur tu..

opocot! aku nampak satu lembaga bergerak-gerak di balek penyapu.. nak kate hantu, pagi2 bute ni mane de hantu.. aku yg rabun ni pn cube mengecilkan mate.. hah!

satu cicak yg hampir same besar dengan carrot remaja rupenye! badannye hitam.. kulit menggerutu..! euw2!

aku pn amek la penyapu tu..

lepas tu, aku ingatkan cicak busuk tu da nyah la dr penyapu tu.. rupe-rupenye x..!

pap! aku rase sesuatu terjatuh ke atas bahu sebelah kanan aku.. ahhah! ape bende ni.. bergerak2 pulak tu..

aku pn menoleh kepala 90darjah..

maka bertembung lah antara 4 mata antara aku dan makhluk tersebut.. ape??? cicak hitam busuk yg aku nmpak td! aaaaaaarrrghhhh!!!

degupan jantung aku semakin kencang.. apakah ini cinta pandang pertama?? jangan mengarut dan melalut! aku benci kaw..! aku meronta-ronta.. lantas, aku mengipas-ngipas baju aku!

cicak jatuh.. lalu kabur dr pandangan mata aku.. itulah kali terakhir aku melihatmu wahai cicak hitam busuk yg menggerutu.. x bole bla! geli lahhhh....!!!!

geli kn..

kesah seterusnye, bru je jd pg td.. mase tu aku nk pegi kelas.. sebelum pegi aku pastikan yg bilek aku selamat, kemas dan teratur.. wahhhh!

tibe2 aku terpandang tingkap.. haish roomate aku ni pegi bukak tingkap lah pulak..! aku menuju ke arah tingkap..

ketika aku berada di tingkap, aku terpandang satu lembaga oren berbulu dan berekor panjang.. mata aku terpaku.. aku kelu.. lalu mate kami bertentangan 4 mate.. hanya kami berdua.. wahh! aku melihatnya dan die melihat aku.. matanya yg bundar berair seakan-akan terkejut dengan kehadiran aku..

mungkin die mempunyai niat laen, oooo.. nak curi masuk ye.. die still pndang aku dengan pandangan yg pelik.. padahal aku yg patut pelik.. ape ke mende kaw buat dekat atas atap tu! (tgkat 2 rumah aku) ahhh.. die seakan-akan mengerti percakapan aku.. melalui hati ke hati.. lalu die pn beredar.. meow2.. ke arah atap2 rumah laen..

esok aku tggu ko dkt tgkap ye kucing mate bundar yg comel! muahh..

hmm.. lagi satu, aritu dekat rumah (masih dalam mase cuti sebulan aku tu) aku da nak tdo da mase tu.. lps da siap2 tmpt tdo sume, aku terpandang satu bende gelap kecoklatan meluru masuk dr arah dapur ke dalam bilek aku..

hey! lipas! busukkkk!

aku dengan tergesa-gesa membuka pntu dan meluru kearah ridsect, x beri peluang! lalu aku melihat lipas td seolah-olah berlakon yg die da mati.. nk kate camouflage, lantai aku warne cerah, putih berseri! oooo... nak maen2 dgn aku ye..

bajet comel! lipas tetap lipas! pssssssttttttt...

aku dengan kejam meridsect lipas yg bajet comel tu.. kali ni x 4 mate.. sb rendah sgt.. x nampak mate die.. (bole plak)

hmm.. cukuplah setakat ini cerite aku bersame haiwan2 dan serangga di sekeliling aku.. tanpa anda wahai sang makhluk, tiadalah entry ini.. woha!

p/s: ade kawan aku cakap entry aku mengarut! ahh.. aku xkesah! asalkan aku bahagie.. yeeha! bagi yg x berape selesa dgn latar blkg hitam blog aku ni, nti la.. aku pertimbangkan cdgn background warna warni tu ye.. ahha!



2 comments:

  1. mate btemu mata ye,hehe...ish2,smua srangga suke kt kamu ni,hahaha....tp lipas la pminat stia kn..nk blk je,die siap tgu dh ats bntal,hehe...

    ReplyDelete
  2. kyg: eh, xde name lg? haa.. busuk!.. kyg lak fevret cicak.. hahaha =D

    ReplyDelete