Jun 28, 2010

Malu?

tilam! tilam! tilam! tilam lama tuka balu..!
pin pin pin.. (bunyi hon)

selepas beberapa ketika..

tilam! tilam! tilam! tilam lama tuka balu..!
pin pin pin.. (bunyi hon)

ahh stress aku! dengar suare apek si penjual tilam.. ble plak lalu 2x dpn rumah aku..
tapi, time kasih dekat apek tu sb bagi aku ilham untuk menulis.. wahh! aku bru pas makan wafer crispy energy Milo ni.. padan la rse bertenage je.. haha

haa! lalu lagi apek ni.. arghhhh!!! stresss.. shhh.. aku nk menulis ni..
ok, da hilang.. sat gi kalo dtg lagi!! haa! siap la.. aku menjerit dalam blog ni kang..

sblm tu, penah dengar lagu pokerface Glee punya version? haa.. kalo belum, cepat downlod! sdp tau..!

berbalik kepada topik kita (padahal x mention lg) hmm.. pernahkah anda berasa malu? malu pada diri sendiri? malu dkt orang laen? yg paling utama malu dkt Allah?

malu adalah satu sifat yang perlu ada.. tapi biar la bertempat.. jgn la plak orang suruh beli nescafe mocha xpun nescafe latte (apa-apalah.. ikut selera anda!) dkt kedai cine dpn rumah pn malu.. berat dah tu..!

kadang-kadang sebab malu je kite jd laen mcm dgn orang laen.. tp, sebenarnye.. kalo kite mengalami situasi yg memalukan diri sendiri, kite haruslah bersifat kreatif! yea..!

kreatif??? apekah??

ok, sbr2.. aku dgr jeritan batin korang, yg terpinge pinge ape yg aku maksudkan kreatif.. hehe.. jeng jeng jeng..

BABAK SATU
lokasi: BLT (blue lecture theatre)

memandangkan kite da naek 2nd year (Alhamdulillah), bese r tmpt pn berubah.. dr blu ke red dan purple.. so dr BLT ke ke PLT (purple lecture theatre) dan RLT (red lecture theatre)..
kadang2 kaki ni termasuk ke dwn lcture yg salah..
so ape salahnye, kalo kite masuk dalam BLT yg penuh dengan muke yg sungguh asing bg kite, dan cover kan diri kite.. kalo ade orang yg duduk dkt sit belakang pandang kite, jgn terus keluar.. nmpak sgt dah silap.. so, cover r sket..
"hmm, kelas ni smpai pukul bpe ek?" x pun "ade nmpak ape2 barang tertinggal dkt sini x td" kalo lecturer perasan, xbole nk cover dah tu.. senyum dan buat peace dkt die..! ahha!

(paham ke kemengarutan aku ni)

BABAK 2
lokasi: sekolah memandu & rumah

(yg ni sbnarnye aku nk cerite kt kome2 sekalian..wee~)

ahha! isu sensitif? maybe iye, bg certain people yg baru amek lesen.. ape2 pn tahniah! (bg yg dah dapat P) dan takziah (kepada yg masih L) dan hati-hati (kepada yg dah ade lesen bsr!).. ape apelahh.. yg penting, sekolah memandu, lesen, P, L, kereta kancil (xpun viva), instructor, tiga penjuru, parking, bukit dan jalan raya (lg satu, JPJ! opss..)

adakah amek lesen merupakan pengalaman manis anda? iye bg yg amek sekali dan tidak bg yg amek 2, 3, 4 mahupun berkali-kali-kali-kali-kali.. heheh..

eh, mane cerite malunye..? ahha, kejap bakal menyusul..

aku ade lah sorang kawan ni, bukan dekat tmpt laen.. tp kat sini.. (macam penah dengar)
die ni nak amek lesen, dgn kawan die sorang lagi.. jd mereka berdue ni amek lah ujian memendu.. (bende ni jadi mase cuti sebulan aritu)

tup2, tibe lah mase test.. nak dijadikan cerite, sorang pas.. sorang x pass.. (ade aku kesah? eh2..!) pas2 maka meranalah seorang yg x pass ni..

aku dengar die menangis sehari suntuk.. (mmg dengar pn die nanges.. dkt je)

die ni seorang yg kuat bersosial terutamanye di laman sosial tanah air iaitu facebook.. selalu nampak je die on9, maen farmville la.. comment sana, comment sini.. senang cite lengang la facebook mase die xde..(hiperbola k!)

hmm.. setelah beberapa lama die berhibernate, maka terbukalah hatinye untuk membuka semula fb yg telah lame di tingalkannya.. selama lebih 4 purnama.. cewahhh..

tu pun sebab nak tengok die punye tanaman kt farmville.. yelah, sape nk jage.. hmm..
mase tu, cuti dah nak abes.. nak x nak, sume kawan2 die mesti tau pnye.. arghhhh (aku dgr hati die meronta-ronta)

pastu, beberapa ari nak start klas, de sorang housemate die msg.. ok fine! die org 1st yg tau.. (aku nmpak die terseksa)

selang sehari, seorang lagi plak msg! (kawan2 die sume jenis yg ambil berat.. bagus!) dah orang kedua pulak tau.. haish.. (die kate die rase malu.. tp apakan daya..)

nah, bile ari 1st 2nd year, die masuk kelas mcm biase.. (die ni da la jenis yg banyak mulut, x kan nak jd pendiam tibe2 dek kerana lesen yg pui! tu.. ahha)

lalu, die memujuk dirinye..

ikuti monolog dalaman die dan hatinye (D: diri sendiri, H: hati)
D: ehem2.. hey hati, ko malu ke?
H: hmm.. malu la wei.. x pass!
D: hey hati, mcm mane nk buat ni..
(die dan hatinye masing2 berfikir.. hmm.. akhirnye ahhah!)
hati bersuare memecahkan keheningan dalam dirinya..
H: hey diri, aku rse kite wat derk sudah..!
D: bole ke hati, kalo ko ok, aku ok..

dan sesungguhnye, tidak ade jalan laen lagi selain menghappykan diri sendiri yg tengah sulit! (ayat indon, aku sulit! aku bingung!)

lantas, die mengatasi masalahnye dgn bersikap ceria! dan bersemangat menceritakan kegagalannya mendapatkan lesen kepada semua orang yg dikenalinya.. wahhh! haa.. kreatif r tu.. haha

x kire la berape bnyk orang yg tanye.. bnyak itu jugelah die bercerite dgn penuh bersemangat! (wahh! kagum aku dengan dia..)

lalu, segala malu, keseganan, kemarahan, keupset an, ke itu ke ini pun hilang..!
ingatlah kawan2, kite kadang2 di uji.. Dia cume nk cube try test sket.. macam mane kite ni.. kalo sabar, pass ujian Allah..(haa! lg bsr dr lesen P tu)

tapi biasalah, lidah tak bertulang, cakap mmg senang, tp bile kite rasa? jeng jeng jeng..
(eh2 jap, aku dgr ade org jual ice cream kt luar..)

oklah, moral of the story, malu itu perlu tp bertempat, kalo malu perlu kreatif utk cover diri sendiri, yg penting, ganti rase malu tu dgn keceriaan dan buat2 selamba je! ok!

p/s: terima kasih kepada En Hamid, Mr Bob, dan naluri jayamakmur! tidak lupe juge kepada En Wahab (pinky..oppss!) >>> itu pesanan dr Hati kepada Diri..

(sape diri dan tuan punya hati tu?)
dalam hati ade taman.. macam best je bunyi..



No comments:

Post a Comment