Feb 15, 2011

Ishq .

Assalamualaikum .


Beberapa hari yang lalu , semua keluarga berkumpul di rumah mak cik aku . sepupu , sepapat , serapat , serumpun semua ada lahh . memang ramai sungguh lah . ade anak sepupu aku yang dah besar , dah sekolah , dah boleh berjalan , dah merangkak , dah pandai nak melawa , dah itu dah ini . wah wah .


Bile aku tengok telatah sorang-sorang , macam-macam perangai ade . geleng kepale aku dibuatnya . yang patut jadi pangkat mak dah jadi kakak . yang pangkat tok jadi mak . haih ! dah tuo .


ohh . manusia oh manusia .


Perjalanan hidup manusia ni memang unik . setiap kelahiran akan disambut dengan kegembiraan . baby menguwek , kite mengembek . eh eh . 


Bila dah besar sikit , pandai mengeja , pandai main LEGO , pandai suap sendiri , lepas tu dah pandai nak melawan sikit dah . mak nak tengok Nona , anak nak tengok Blues Clues . las-las anak menang .


Lepas tu , bila dah sekolah menengah , dah nampak cenderung ke arah mana . yang nak jadi Peguam tu masuk debat . hebat . yang nak jadi Scientist masuk Tunas Saintis . Kritis . yang nak jadi penyanyi , berhenti sekolah masuk Mentor . Tumpor . yang nak jadi artis masuk Pilih Kasih . Tersisih .


Bila dah habis sekolah , ade yang menjadi . ade yang x berapa nak menjadi . Itu rezeki masing-masing . Tak bermakna bila x dapat straight As exam itu layak dikutuk , dunia ni luas . macam-macam benda boleh buat untuk teruskan hidup . jual cup cake , kursus keusahawanan , meniaga lintah , masuk Project Runaway , join So You Think You Can Dance ? bakat dan kemahiran lagi mahal kot .


Lepas kerja , dah ada family , boleh dikira berjaya la dalam hidup , kalau x ade pegangan yang kukuh boleh goyah woh . x semestinya orang yang skema mase sekolah x bole terlibat dengan rasuah . x semestinya orang yang dapat straight As setiap exam x boleh terlibat dalam kes buang anak . x semestinya orang yang jadi artis x boleh jadi pengedar dadah dekat budak sekolah .


Setiap orang mempunyai jalan cerita yang tersendiri . ada yang bernasib baek , ada yang kurang baek , ada yang hampir-hampir baek , ade ade jelahh . Tapi , itulah yang dipanggil Ujian . hala tuju hidup ni yang akan menentukan destinasi kite . sama ada destinasi budjet atau destinasi impian . fuhh . 


Ape yang aku nak tekankan dekat sini , dunia ni dah semakin kurang nilai-nilai murni dalam hidup . benda basic macam hormat orang , tolong-menolong , bertimbang rasa , berbudi , berbahasa dah makin lenyap . oh dunia !


Bila ada orang dewasa , hormatilah orang dewasa . X kiralah orang dewasa atau orang yang lebih tua tu ada buat salah dengan kita , hormat kena ada . jangan sampai Anak murid melawan cikgu , Anak melawan Mak , Anak Sedara melawan Mak Sedara , Junior melawan Senior . arghhh . benci betul . dah la . penat . 


Buang yang keruh , ambil yang jernih .


akhir kata , g layan lagu Pelita by A.P.I. lirik die pergh .


Selagi jasadku belum terkubur ,
Selagi tubuhku belum ditimpa uzur ,
Pantang datuk nenek moyangku berundur ! 


p/s : jaga diri ! awas , aksi anda sentiasa dirakam !










9 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. kembalilah kepada PIN = Pelan Integriti Nasional

    ReplyDelete
  3. Setiap orang mempunyai jalan cerita yang tersendiri . ada yang bernasib baek , ada yang kurang baek , ada yang hampir-hampir baek , ade ade jelahh . Tapi , itulah yang dipanggil Ujian . hala tuju hidup ni yang akan menentukan destinasi kite . sama ada destinasi budjet atau destinasi impian . fuhh .

    (ayat ni aku nak ambik..nak letak dalam note)leh kan..sedang aku dok mintak aku dah ambik pon..ahah

    ReplyDelete
  4. jiji tu cikgu. eh eh. yela kite baru tanya dia tadi.

    cctv akhirat? fuu fuu

    ReplyDelete
  5. itu lah guna orang2 sekeliling kan. saling tolong mengingati, insyaAllah.

    kalau ada salah silap,

    Tolong ingatkan aku. please? =)

    ReplyDelete
  6. ikaaa...blog awak ni ada cctv ke..ngeh..ngeh..ngeh..aku gelak camni ada rakaman tak...??..he.he..lawak je ek..
    http://inanazir.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. erk.. ika.. aku suke cara ko taip.. ermm.. aku tersengih sendiri..

    ReplyDelete