Jul 4, 2010

Oh Hantu! (puaka si perepek!)

AMARAN: bace entry ini sekiranya mempunyai masa free yg terlampau.

nota kepala: entry ini khas untuk mereka yg x bole bla dgn hantu.

(kebetulan, housemate aku baru mengalami sesuatu yg misteri.. Mi, jgn marah aku tulis.. hihi)

anda di minta untuk membayangkan suasana gelap, seram, bunyi cengkerik, serigala jadian, hantu mengekek (ok, sgt melampau!)

ape itu hantu? mase aku skola2 dulu, ustaz aku cakap cuba terbalikkan perkataan tu.. jd ape?
HANTU>>UTNAH? what? no..no.. skali lagi TUHAN (ow.. ckp la mcm tu)
maksudnye, kite jgn takutkan hantu, tp takutkan tuhan.. ok?

aku ade la pernah mengalami zaman takutkan hantu.. nak tahu kenapa? sebab nye.. cite kt tv, movie, org sebelah rumah, classmate aku, bf kawan aku, mak cik kt kedai runcit, orang hantar gas, pak cik yg kite tanye arah jalan, bla bla bla.. sume cakap pasal hantu!

menyampah la.. tp nak dengar! haha.. what?

hmm.. penah dgr dialog ni.. "orang melayu, pantang tgk orang berjaya sikit..." dr filem santau.. ala.. yg Zul HandyBlack cakap tu.. aku duk terbayang die ckp mende tu je.. haih!

dialog laen, "ko tau x, malam semalam kn ade orang nampak 'bende' dekat dusun Pak Wan.." hmm.. ntah2 pak Wan yg diaorg nmpak tu.. tgh tunggu durian.. takut bdk UK mek.. aha

lain lgi, "orang cakap kawasan belakang asrama tu 'keras'.. ramai yg dah kena.." kena? kena ape? langgar dinding? kate keras kn?

lg, "ade orang pggil selekoh tu selekoh 3 beradik.. sebab dulu ade 3 beranak accident kt situ.. semua mati".. yg ni ade buruk ade baik.. maybe org akan hati2 kat selakoh tu.. tp, maybe ade orang lagi pecut dkt selekoh tu sebab takut jmpe 3 beradik.. x pasal2 korang jadi adik beradik angkat plak kang sebab gone skali.. ye la da bwk laju.. maka jadilah, 'selekoh tiga beradik & kakak angkatnya'.. opss.. (tmpt ni mmg wujud dkt balik pulau)

sebenarnye, menurut ustaz aku lagi.. istilah hantu ni merujuk kepada setan, iblis.. kita wajib percaya kewujudan setan, iblis, jin ataupun dikenali sbg makhluk halus.. (awas, BUKAN percaya hantu TP setan, jin, iblis)

sebab mereka ni tergolong di bawah perkara ghaib.. (stu grup dgn dosa, pahala, syurga, neraka) sebahagian daripada iman.. tapi kita x boleh takut.. sebab kita lebih mulia di sisi Allah.. (jika kita patuh pada perintah & larangan)

hmm.. dari kecik sampai ke besar, aku dah muak dengar org besar sakat budak kecik..
"haa, jgn g sane.. sane ade hantu..!" haa.. kan.. (aku pn penah buat..hihi)

susah.. susah..

nak nak plak sekarang trend orang buat cerita hantu.. Roh Kembali.. Santau.. Mantra.. Dont Look Back, Hantu Raya, Pocong(aku benci!), Kuntilanak, Pontianak Harum Sundal Malam(teruk btul tjuk die), Langsuir, Langsuyar(eh, ni pokok), Mak Lampir(winda), puaka tebing biru, puaka niyang rapik, puaka si perepek (idea shuze).. eh2.. bnyk sungguh!

nak wat cane.. da cite2 cam ni lg laku kt panggung.. aku berkenan cite hantu.. takut tu satu hal (eh2, takut ke? ok2 tuka meluat tu satu hal..).. bole plak hantu2 tu menggayakan watak yg buat aku saket ati.. saket ati? ye la, da tibe2 muncul.. oh mak kau! pas2 tibe2 terbang.. skodeng orang senyap2.. buat aku Myocardial Infarction je..

paling aku x bole bla, cite seriau.. ala yg eli suriyati berlakon tu.. serina pn ade.. mase tu serina tgh mandi berkemban(ops!) pas tu.. ade hantu dua ketul tgh bertenggek dkt ats dinding mcm penghadang gitu tgk je serina dgn sorang kawan die (x ingt sape), gatal! .. da la muke pucat, mcm da reput.. takut aku tgk.. lps aku tgk cite tu, berbulan2 aku pandang atas je kalo dlm bilek air.. arghhh! meluat nye!

hmm.. cuba pandang sekeliling anda.. dkt tingkap tu.. aaaaa..(ade tingkap x ni?)

lg satu hal.. penah dgr istilah kena 'tindih'?

menurut kepercayaan masyarakat setempat.. tindih itu bermaksud di tindih oleh hantu berkenaan.. tp dr pembacaan aku, sebenarnye menurut seorang pakar psikologi (acece) kejadian terbabit sebenarnye terjadi apabila anda ter-paling-sangat-lah letih.. hmm.. logik.. tp terpulanglah kepada anda..

bg aku, bende tu jd sebab kite x doa sblum tdo.. mintak perlindungan.. badan penat.. fikiran entah ke mana.. lepas tu.. pum.. trus tdo.. ish3.. xpatut2..

aku penah mimpi, mase tu dkt rumah ipoh la.. roomate aku xdek.. ala yg Patrick tu.. haa.. yg ade aku dgn Sariy je kt umah.. aa? haa, yg penang mali tu.. yg Sarawak tu pn xdek.. ala yg netball tu.. yup, yg Mimi tu..

sblum aku tdo, bese r siap tmpt tdo sume, padam lampu, malam tu aku rase aku x bace doa sblm tdo.. da penat sgt kn.. maka tertido lah aku ni.. tido punye tido.. tibe2 aku terjaga antara sedar dan tidak.. aku terdengar ade suara yg membisik kt telinga aku ni.. wau!

lalu aku terbukak mata.. memandang sekeliling, hati aku berbisik.. sape plak sembang kt telinga aku ney.. dengan langsir yg terbang bagai nak rak.. ye la dah kipas nombor 5.. aku pn menyelak lagsir.. what? aku pn x percaye cane aku le selak lgsir.. tau x aku nmpk ape?

aku x nmpak ape2.. da la gelap, rabun plak tu.. aku cari kot2 ade org sembang ke kat luar.. x pun ade pencuri yg terhendap hendap ke.. xpun ade org beli perabot baru ke.. xpun ade.. ade.. hmm.. korang sambung lah sniri..

hmm.. lantak la.. aku smbung tido.. wah, indah lelapku.. indah ape! aku mula mimpi ape yg aku pikir sebentar td.. what? iye.. x caye?

sambungan dari mimpi aku td, aku mimpi sebenarnye dalam bilek aku ade satu lg bilek.. xde sape2 pn penah bukak pintu tu.. lepas tu tibe2 aku ade housemate laen.. india pulak tu.. die bg aku makan durian cecah dgn coklat.. lepas tu aku ade kuasa sakti bole nmpak benda2 halus.. aku keluar rumah, laman rumah aku macam Ika in wonderland! bapak r.. cantek gile jadi rumah rayf ni.. ahha!

mengarut! haa kn.. lepas tu tibe2 aku rase cam kena tindih.. hmm.. berat sgt rase.. nak bercakap x keluar.. lps tu aku bace ayat kursi.. rase cam separuh sedar.. ntah la.. lpa bnyk kali bace baru la hilang.. Alhamdulillah.. maybe sebab penat.. fikir macam2.. melalut.. wallahualam.. =)

sambung lek pasal hantu.. aku de bace satu entry ni dekat kereta mayat.. haha.. x bole bla.. mmg perghh r.. lawak gak r.. kalo rajin sile2 ke sana k..

hantu yg aku paling x gemor ialah pocong.. e.. nak tulis pn meluat.. pxxxxg.. haa.. mcm luc plak.. sebab ape? sebab asyik melompat2.. aaaa... meluat! lepas tu da la ade jambul.. eee.. dah la mls describe lbih2 pasal mendu tuh.. huh! stress..

penah dgr lagu fabolous cat rasenye kalo x salah..
"hantu, ada hantu, mana hantu dalam rumah.." "hantu ada hantu mana hantu de dalam blog" opsss..

hmm.. suke tgk cerite hantu? ya, saya suke! kate kak yong.. eh2! *kipas-kipas muke.. hah hah ha

aku suke tgk.. apatah lagi kalo cite cam ilmu santau, ilmu hitam, ilmu tu ilmu ni.. mcm2.. tp yg x bole bla nye hantu die.. benci! nk tgk tp tgn tutup mate.. pas2 bukak sikit tgn tu.. nmpak jugak! baek tengok direct je kn.. haa..

penah dgr lagu zombie? in ur head.. in ur head.. zombe.. zombe.. zom be ey ey.. aha!
glamer lgu tu mase zaman aku budak2.. skrg? budak lagi.. haha..

(banyak tol halangan aku tulis entry ni.. asyik disconnect je.. haa.. entah2.. haha.. xle bla)

satu lagi perkare yg aku sangat-ter-paling-pelik sekali.. korang penah tgk the making x? pasal kesah antu la.. penah? korg perasan x.. konfem2 ade pnye la si wartawan ni tanye,

"ade pengalaman pelik x sepanjang proses penggambaran ni berlaku?" ayat aku teruk tol.. tuka2..
"ade x pengalaman pelik yg berlaku sepanjang proses peggambaran?" haa.. sdp sket..

pas2 ade la sorang pelakon ni jawab.. x pun krew2 yg ade..
"kitaorg ade dgr bunyi pelik2.. bla bla.. makhluk putih.. bla bla.. kucing hitam.. bla bla.. tingkap bukak sendiri..bla bla"

macam2.. nk promote ke? haish x baek bersangka buruk.. maybe betul.. kalo betul, paranormal yg buat, maybe die nk tolong promote cite tu.. supaya lebih menarik.. x pun.. hmm.. apa-apalah..

so ape pndangan anda? hantu tu ape? mcm mane? hanya anda yg mampu mengubahnya.. cewah.. ape yg pasti.. hantu hanyalah rekaan semata mata.. tiada kaitan dgn yg hidup mahupun telah meninggal dunia..

mungkin manusia yg suka berkhayal, lupa pada Tuhan, makhluk halus senang nk kacau.. tambahan lagi kalo duk asrama.. histeria.. ok la.. da pnjang lebar aku menaip..

bg sesape yg nk bace entry pasal hantu kt blog KM, klik sini
akhir kata, jgn biarkan diri anda diselubungi.. MISTERI (aku terbayang suara Zainal Ariffin)

p/s: jom tgk cite hantu (nada berlagak!).. haha.. padahal kecut perut gak.. (adoiyai)

nota kaki: lepas bace ni, pegi tgk cite hantu k!


4 comments:

  1. aku benci entry ko nie...berjela2 panjang! haishh! try lagi ek...hahahaha

    ReplyDelete
  2. hey encik hakimi! aku lak benci ko! opss! haha.. xbaek.. bace diam2 sude.. shhh..

    ReplyDelete
  3. ika nani..letih nk bce..pjg sgt ko mrapu..hehe

    ReplyDelete
  4. hurm.. sedih.. sume org ckp pnjg.. isk2.. =(

    ReplyDelete